Mennyire bízunk a médiában?
Mennyire bízunk meg a sajtóban és mennyire az általunk fogyasztott médiában? És miben jobban? A social médiában, a kereső motorok által talált hírekben, vagy a kedvenc lapunkban?
Egy hentes, akinek az áruja 70 százalékban romlott, de minimum annak tűnik, alighanem szélsebesen lehúzhatja a rolót, s ráadásul jelentős büntetésre számíthat a felügyelő hatóságtól. Amikor egy iparágban nem bíznak meg a fogyasztók, nagy a baj. Amikor az ügyfelek 71 százaléka nem tekinti hitelesnek a portékát, akkor nagyon nagy.
Amikor az olvasók, hír fogyasztók nem hisznek a sajtónak, akkor dettó. A PR és a sajtó léte elválaszthatatlan egymástól.
A magyar média híreiben összességében a megkérdezettek 29 százaléka bízik meg, vagyis 71 százalék nem – és ez sokkal magasabb érték, mint az átlagos bizalmatlanság, derül ki a Reuters Institute és a YouGov kutatásából.
Ennél kicsit árnyaltabb, pozitívabb/negatívabb (?) képet mutat az, hogy a Magyarországon megkérdezettek 52 százaléka megbízik azokban a hírekben, amelyeket fogyasztani szokott. Persze ez az 52%-os bizalom azt mutatja, hogy majdnem minden második hírfogyasztó abban a médiában sem bízik meg, amelyiket ő maga fogyaszt (kedvel?). Viszont ez világ jelenség, s talán nem is baj, legyünk kritikusak a barátainkkal, kedvenc médiáinkkal szemben is!
Bizalom a hírekben forrás szerint | Magyarország | Átlag |
teljes média | 29% | 44% |
a fogyasztott média | 52% | 51% |
social media | 27% | 23% |
kereső motorok | 41% | 34% |
Bizalom a hírekben – úgy általában, s amit olvasunk
A 37 ország 74 ezer online hírfogyasztójának megkérdezésével készült „Digital News Report 2018” szerint a mi általános 29%-unk az egyik legalacsonyabb bizalmi index, ennél csak Dél-Koreában és Görögországban rosszabb a helyzet, Szlovákiában pedig hasonló. A 37 országban az index átlaga 44%, ami azért jóval jobb, ha a jótól talán messze is van.
Mivel a néhány hete megjelent anyag nem kapott túlzott figyelmet a hazai médiában – vagy legalábbis én nem nagyon találkoztam vele -, talán érdemes egy kicsit elmélyedni benne, úgyis, mint egykori újságírónak, hír-zabálónak, pr-esnek. A PR és a sajtó elválaszthatatlan egymástól, így talán ez az a pillanat, amikor a sajtónak lenne szüksége egy kis PR támogatásra, egy csipetnyi reputáció javításra…
“Csak abban a statisztikában hiszek, amit én magam hamisítok” – ha így mondta Churchill, vagy más….
Értelemszerű, hogy mindenki jobban bízik a saját maga által fogyasztott hírekben – hiszen nyilván ezért fogyasztja, választja pont ezeket – egy kivétel van e tekintetben, Brazília, ahol a nagy átlag 52%, míg a „a fogyasztott” átlag 51%.
(Talán még Neymar sem hiszi el, hogy mindig bántották?)
„Érdekesség” viszont, hogy Mi magyarok az általunk fogyasztott média híreiben 52%-ban bízunk meg – kis mértékben, de az átlagnál (51%) jobban.
Szakadék, hasadék
Talán ennél is érdekesebb/szomorúbb, de a magyar (média) helyzetet mindenképpen jobban bemutató összevetés, hogy mindezen mutatók alapján Magyarországon a legnagyobb a szakadék a média iránti általános bizalomban és az „általunk” fogyasztott média megítélésében.
23 százalékpont
Az átlagos különbség 7 százalék pont, míg nálunk – messze-messze megelőzve minden vizsgált országot – 23 százalékpont ez a különbség, avagy szakadék. A sorban itt Írország következik 17%-ponttal, majd Szlovákia 16%-ponttal, de (sajnos) igen nagy a magyar fölény.
Social media
Általános jelenség, hogy a social media híreiben – vagyis amit kínál nekünk – kevésbé bízunk meg, mint a sajtóban. Minden országban nagyobb a bizalom a sajtó iránt, igen, még nálunk is. Magyarországon a sajtó híreit átlagosan 29%-ban tekintjünk hitelesnek, míg a social mediaban olvasottakat csak 27%-ban.
Ugyanakkor amíg nálunk a különbség mindössze 2%-pont a sajtó javára, addig az átlagos eltérés 21%-pontos, vagyis Magyarországon áll a legközelebb egymáshoz a média és a social média hitelességébe vetett bizalom. Ez lehet jó hír lehet a magyar Facebooknak, de sokkal kevésbé a magyar sajtónak.
Ami a social médiába vetett bizalmat illeti, a mi 27%-os értékünk az átlag (23%) feletti. Ami viszont egyáltalán nem biztos, hogy jó hír. (Lásd, média tudatosság)
Ez a bizalmi index a legalacsonyabb Dániában és az Egyesült Királyságban (12%), valamint az USA-ban (13%) – na ez már elég rossz hír a Facebooknak (is). A másik végpont Mexikó, ahol a social média híreit 40%-ban hitelesnek tartják, igaz ott a teljes sajtó bizalmi indexe 49%-os, a fogyasztott médiáé pedig 53%-os.
Foci VB kiemelés – mert foci VB van
Túl sok következtetést ebből levonni erős túlzás lenne, de nézzük, mit mutat a kép a 4 VB elődöntős (Anglia, helyett az Egyesült Királyság) hazájában:
Bizalom a hírekben forrás szerint | Horvátország | UK | Franciaország | Belgium |
teljes média | 39% | 42% | 35% | 53% |
a fogyasztott média | 40% | 54% | 41% | 59% |
social media | 29% | 12% | 19% | 21% |
kereső motorok | 32% | 23% | 26% | 34% |
Hazai pályán
Mit olvastunk legalább három vagy több napon, és a „múlt héten”.
Online:
Nyomtatott sajtó, TV, rádió:
Melyik márkában bízunk és mennyire?
Egyebek
Számos egyéb érdekességet is kínál a YouGov által készített felmérés. Lehet szűrni nemek és korosztályok, avagy platformok (okostelefon, számítógép, tablet) alapján, de azt is láthatjuk, hogy honnan tájékozódunk leginkább.
A hírek forrása | Magyarország | Átlag |
Online (benne social) | 87% | 82% |
Social media | 65% | 54% |
TV | 70% | 71% |
Rádió | 22% | 33% |
20% | 36% |
Vagyis nálunk átlag feletti az online és a social aránya, viszont elmarad attól a TV és a rádió, de különösen a nyomtatott sajtó. A kutatás szerint átlagosan 34%-ban tekinti a világ hitelesnek a kereső motorok által keresett/talált híreket – nálunk ez a mutató 41%-on áll és azért az is elég érdekes, hogy nálunk eszerint a találati lista hírei hitelesebbek a sajtó egészénél…
És egy nagyobb táblázat, kicsit másképp, mint az eredeti anyagban – böngészgetni, nézegetni:
Overall trust in news % | Trust in news I use % | Overall/I use %pont | social media % | Overall/social %pont | I use/social %pont | |
átlag | 44 | 51 | 7 | 23 | -21 | -28 |
Magyarország | 29 | 52 | 23 | 27 | -2 | -25 |
Görögország | 26 | 29 | 3 | 22 | -4 | -7 |
Horvátország | 39 | 40 | 1 | 29 | -10 | -11 |
Austria | 41 | 55 | 14 | 15 | -26 | -40 |
Spanyolország | 44 | 48 | 4 | 27 | -17 | -21 |
Olaszorság | 42 | 48 | 6 | 22 | -20 | -26 |
Portugália | 62 | 62 | 0 | 29 | -33 | -33 |
Svájc | 52 | 59 | 7 | 22 | -30 | -37 |
Franciaország | 35 | 41 | 6 | 19 | -16 | -22 |
Belgium | 53 | 59 | 6 | 21 | -32 | -38 |
Írország | 42 | 59 | 17 | 19 | -23 | -40 |
UK | 42 | 54 | 12 | 12 | -30 | -42 |
Hollandia | 59 | 67 | 8 | 22 | -37 | -45 |
Németország | 50 | 61 | 11 | 18 | -32 | -43 |
Lengyelország | 48 | 55 | 7 | 38 | -10 | -17 |
Csehország | 31 | 37 | 6 | 17 | -14 | -20 |
Szlovákia | 29 | 45 | 16 | 18 | -11 | -27 |
Románia | 42 | 48 | 6 | 32 | -10 | -16 |
Törökország | 38 | 43 | 5 | 33 | -5 | -10 |
Bulgária | 38 | 41 | 3 | 30 | -8 | -11 |
USA | 34 | 50 | 16 | 13 | -21 | -37 |
Kanada | 58 | 63 | 5 | 21 | -37 | -42 |
Mexikó | 49 | 53 | 4 | 40 | -9 | -13 |
Dánia | 56 | 62 | 6 | 12 | -44 | -50 |
Norvégia | 47 | 59 | 12 | 17 | -30 | -42 |
Svédország | 41 | 51 | 10 | 14 | -27 | -37 |
Finnország | 62 | 72 | 10 | 18 | -44 | -54 |
Brazilia | 59 | 58 | -1 | 32 | -27 | -26 |
Argentina | 41 | 52 | 11 | 29 | -12 | -23 |
Chile | 53 | 54 | 1 | 40 | -13 | -14 |
Korea | 25 | 29 | 4 | 19 | -6 | -10 |
Japan | 43 | 43 | 0 | 20 | -23 | -23 |
Taiwan | 32 | 36 | 4 | 23 | -9 | -13 |
Malaysia | 30 | 34 | 4 | 21 | -9 | -13 |
Szingapur | 47 | 51 | 4 | 20 | -27 | -31 |
HongKong | 45 | 49 | 4 | 26 | -19 | -23 |
Australia | 50 | 55 | 5 | 24 | -26 | -31 |
Adatok a kutatásból – hányadosok TKP számítás |
Márton György
TKP Consulting